הכל על חומרי איטום לבטון

 

עבודת בטון

הבטון הוא כוכב על בזירת העיצוב וכבר מזמן הרבה יותר מעוד חומר גלם לבניית מבנים. ניתן ליצור ממנו אריחים דקורטיביים, מטבחים, חיפויי פנים וחיפויי חוץ והוא לא מפסיק להמציא את עצמו כל פעם מחדש בגרסאות ייחודיות ומפתיעות.
לבטון איכויות ויתרונות רבים, שהופכים אותו לכה פופולארי בתהליכי בנייה ועיצוב. מעל הכל – הוא בעל עמידות גבוהה במיוחד וזו אחת הסיבות שמשתמשים בו למדרכות בחוץ ובתור ריצוף בבית. מעבר לכך, הוא ניחן בגמישות צורנית המאפשרת ליצור ממנו עיצובים רבים ושלל גימורים. כמו כן, הוא נחשב ידידותי לסביבה, בעל יעילות אנרגטית גבוהה ואף חסין בפני אש, רוח, מים ומזג אוויר קיצוני.

זהירות, נקבוביות!


אומנם הבטון מצטיין בעמידות רבה בהשוואה לחומרי ריצוף רבים אחרים, אך אין ספק שתחזוקה מונעת יכולה להאריך את תוחלת החיים שלו, למלא סדקים, לתקן בטון רופף ולהיאבק בשחיקה.
היות וחומר זה הוא מטבעו חומר נקבובי – כלומר, סופג לתוכו נוזלים, הרי שהשקעה באיטום חיונית לשימור הבטון לטווח הארוך.
המטרה באיטום היא בעצם לחסום את הנקבוביות של הבטון על מנת למנוע ספיגה של מים, שמן, מלחים ומזהמים שונים שמחלילים פנימה. חדירה של אלה עשויה ליצור קורוזיה וכתמים ולהרוס את פני השטח.

הדרך עוברת באיטום


ניתן לחלק איטום של בטון לשני סוגים: אטימה מקומית באמצעות ציפויים ושימוש בחומרי איטום המיועדים כשכבת מגן אשר תפקידה העיקרי הוא למנוע חדירה של חומרים כמו מים או כימיקלים שונים שעשויים לפגוע בבטון לאורך זמן בצורה דרסטית.
כדאי לאטום את הבטון כאשר הוא יבש ונקי ורצוי להכין אותו לקראת האטימה – לנסות להסיר כתמים, לכלוך, שמנים ואבק על מנת לאפשר לחומר האיטום להידבק היטב. ניתן לעשות על ידי מסיר שומנים ולכלוך מבטון כאשר קיים גם מסיר חומרים אקולוגי לטובת מי שמחפש אלטרנטיבה "ירוקה".
רצפת בטון במיוחד זקוקה לחומר משמר, כיוון שהיא נתונה בפני שחיקה מתמשכת. קיימים חומרי איטום מסוגים שונים: סילר לבטון אשר מסוגל לחדור לנימי הבטון עמוק על מנת להגן עליו מפני לחות וכימיקלים שונים והוא יעיל במיוחד למשטחים חיצוניים החשופים לתנאים של קור, גשם ולחות. מוצרי איטום פוליאוריתנים בעלי שכבת הגנה גבוהה ועבה למשטחים, מוצרים מסוג אקריליק היוצרים שכבת מגן דקה על משטח הבטון עצמו ומוצרי אפוקסי שגם הם מיועדים לשכבה החיצונית. כמו כן, יש צבע איטום שהפעולה שלו כוללת גם אטימה נגד חדירה של מים וגם צבע לחידוש הבטון.

בכל מקרה, כדאי לחפש פורמולה ייעודית לחיזוק והקשחת החומר, שיפור האיטום, המייצרת תהליך קריסטליזציה בתרכובת אחת. הכוונה היא ליכולת של חדירה עמוקה של הנוזל לעומק יציקות בטון. הפעולה של ספיגת החומר הנוזלי במשטח המוצק נקראת אימפרגנציה והאינטראקציה בין השניים תוך שימוש בחומר נוזלי מייצרת הקשחה וציפוף של הבטון, שיפור האטימות, העלאת התנגדות לשחיקה, הפחתת אבק – עמידות משולבת. מומלץ לבחור פורמולה שהיא על בסיס ליתיום סיליקט כך שההגנה תהיה חסרת ריח, על בסיס מים, קלה ליישום ותיצור שכבת ברק אטרקטיבית במיוחד.

יש לשים לב לשימוש בכלים הנכונים היות והם משפיעים על היישום והביצוע, כאשר לרוב ניתן יהיה לבצע את האטימה באמצעות רולר או תרסיס.  

בטון תורם המון! נבחרת הבטון כוללת היום עיצובים בבטון מוטבע, אריחים מסוגננים, בטון דקורטיבי למרצפות או למדרגות ועוד. אחרי שהשקעתם בבטון מוחלק להשגת מראה ייחודי ויוקרתי בנכס, כדאי לתחזק אותו היטב ולהשתמש בחומרי איטום בעלי פעולה עוצמתית שישמרו עליו לתקופה ארוכה.

 
גלילה לראש העמוד