פיקוח פרויקטים גדולים לתעשייה – על מה צריך לפקח?

פיקוח על פרויקטים גדולים פיקוח חשמל

לא תמיד מגדיר החוק במפורש אילו נושאים צריכים להיות מפוקחים בתעשייה, אך אין זה אומר כי אין מקום לכך. לדוגמה, תחום החשמל אשר מערב מכשור עוצמתי ודורש בקרה יסודית בפרויקטים בעלי רמת מורכבות גבוהה, אינו מוגדר רשמית בחוק החשמל בישראל ולכן אינו דורש פיקוח.

בשורות הבאות נספק סקירה קצרה על תחומים מרכזיים בענף התעשייה  שדורשים פיקוח צמוד, אך לא תמיד זוכים לכך עקב חוסר ידיעה והבנה.

פיקוח חשמל

כאשר מדובר על פרויקטים בתעשייה, המערבים מערכות מתקדמות, מכשור חדשני ועוצמתי ובקרה, אז מן הראוי שיהיה מפקח חשמל שינצח על כל המקהלה.

תיאום בין הפונקציות השונות בפרויקט, שיח בין בעלי מקצוע, השגחה והקפדה על איכות החומרים הלוקחים חלק, התקנה ראויה ונכונה של ציוד חשמלי, פתרונות מתקדמים לבעיות הצצות בעת העבודה וכמובן בדיקת התאמת התכנית לחוקי מדינת ישראל ותיאום הביצוע לתכנית.

כאשר יש פיקוח חשמל המתבצע ברמה גבוהה, הדבר מתבטא ברמת ביצוע בשטח השואפת למצוינות והנעת הפרויקט לעבר חסכון בעלויות מיותרות הנובעות מזמן מבוזבז. כל אלה דוחפים את הפרויקט לעבר סיום מוצלח ומנקים את הראש מבעיות עתידיות.

פיקוח בנושא הבנייה

גם בנושא הבנייה לא תמיד מוגדר הצורך במפקח בנייה הנדרש לפרויקט, אך עם זאת הוא אחד הגורמים המובילים והמשמעותיים ביותר להצלחת הפרויקט. התנהלות פרויקטים בענף הבנייה מחייבים עבודה מקצועית, שכן מדובר בחיי אדם. מי שאחראי על התנהלות הפרויקטים לרוב אלו מהנדסי הבנייה, והם נדרשים לדאוג לעמידה בתקנים, לוחות זמנים, תקציבים, איכות וכמובן לתיאום בין כל הפונקציות שלוקחות חלק בפרויקט.

מפקח בניה מצוי בשטח לאורך כל שלבי הפרויקט, משלב התכנון הראשוני ועד לשלב מסירת האתר. כמובן שהוא זה שיבצע בדיקת היתכנות, יבנה תכנית מפורטת ויבצע פיקוח ישיר וצמוד.

כאשר יש מפקח מטעם הבנייה המכיר את כל החידושים הטכנולוגים ונמצא עם יד על הדופק על כל המתרחש בענף אז הדבר יכול להתבטא בחיסכון ניכר של עלויות.

לדוגמה, פיתוח חדשני שצובר תאוצה בקרב מפעלי תעשייה הוא שימוש ברצפת אפוקסי. מדובר על פתרון בעל חוזק, עמידות וגמישות לצורכי הפרויקט שמתבטא ברמת דיוק גבוהה מאוד, איכות וכמובן גם אסתטיות.

הכרות ויישום נכון של רצפת האפוקסי עתידה להתבטא בחיסכון לאורך טווח וכמובן בבטיחות בלתי מתפשרת, כפי שמצופה מפיקוח בנייה מקצועי.

ליקויים לא אצלנו בפרויקט

כאשר מדובר על פרויקטים מורכבים בתעשייה, המשלבים את הגורמים המוזכרים לעיל, כדאי ומומלץ לשכור את שירותיהם של מפקחים מומלצים ומוכחים. פיקוח חשמל הוא נושא בו לא ניתן להקל ראש, כמו גם פיקוח בנייה, והם מאפשרים לגלות ליקויים בזמן אמת ולהקפיד על בקרת איכות מקסימלית. ליקויים בתחום הבנייה והחשמל יכולים להתבטא בפגיעה בחיי אדם שזוהי סכנה מיידית וכמובן להמשיך לעבר סכנות עתידיות הן לבני אדם והן לרכוש.

 
גלילה לראש העמוד